10 feiten en fabels over koolhydraten - verslaaf aan pasta

10 feiten en fabels over koolhydraatarm eten – Margriet 24-2021

Koolhydraatarm – 10 feiten en fabels

In Margriet 24 – 2021 stond een artikel over 10 feiten en fabels over koolhydraatarm. Met veel uitleg van Yvonne Lemmers, diëtist en Iris Groenenberg, expert Voeding en Gezondheid van het Voedingscentrum.

Gelukkig is het Voedingscentrum meer richting koolhydraatbeperking gegaan en benadrukken ze het belang van voeding met minder suiker, frisdranken en koek.

Hieronder wat screenshots en onderaan de link naar het digitale artikel op margriet.nl

Yvonne lemmers – 10 feiten en fabels over koolhydraatarm

 

Dit feitje wil ik even uitlichten:

Feit – Minder koolhydraten eten betekent automatisch meer vetten en eiwitten eten

Diëtist Yvonne Lemmers ontwikkelde de koolhydraatbeperkende Grip op koolhydraten-methode waarbij je op één moment per dag een koolhydraten-uurtje hebt: “Relatief gezien (in procenten) klopt de stelling, maar absoluut (in aantal grammen) gezien hoeft het niet zo te zijn.  Het kan immers dat je dezelfde hoeveelheid vlees, vis, eieren en vetten binnen krijgt, maar dat je veel minder brood, aardappels, pasta, rijst, toetjes, koekjes, frisdranken etc. gaat eten en drinken.
Je eet dan wel dezelfde aantal grammen eiwitten en vetten, maar doordat je veel minder calorieën binnenkrijgt omdat je grotendeels de koolhydraten uit je voeding schrapt, eet je in % wel meer eiwitten en vetten.

In procenten verandert er wel veel als je minder koolhydraat gaat eten: je kunt bijvoorbeeld overstappen van 70% koolhydraten, 20 % eiwit en 10 % vetten
op een eetpatroon van 30 % koolhydraten, 35 % eiwit en 35 % vetten.”

Van koolhydraten blijf je vaak dooreten. Als je veel koolhydraten eet, stijgt je bloedsuikerspiegel heel snel en maakt je lichaam insuline aan, waarna de bloedsuiker weer snel daalt en je weer honger krijgt.”

Overtollige koolhydraten worden direct omgezet in lichaamsvet. Als je minder koolhydraten eet, vervang je die in principe met eiwitten en vetten. Omdat vetten en vooral eiwitten meer vullen, zal je minder honger hebben en daardoor is de kans groot dat je minder eet.

De gehele tekst is digitaal te lezen op

https://www.margriet.nl/gezondheid/feiten-fabels-koolhydraatarm-eten/

Margriet

Meer lezen:

@Meer succes- en ervaringsverhalen

@Beginnerstips Grip op Koolhydraten

@Basisboek Grip op Koolhydraten – Opgewicht

@Grip op Koolhydraten – dagmenu’s, richtlijnen en recepten

@Webshop met o.a. koolhydraatarme vezelcrackers, stevia, psyllium en boeken

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.