Grip op Koolhydraten Vraag: Ik houd me goed aan de richtlijnen maar val niet goed af.

De weegschaal zegt niet alles!

 

Wat doe ik verkeerd, ik val niet goed af

Vraag van een beginnende GOK’er

Sinds 1,5 week ben ik nu bezig met Grip op Koolhydraten.
In eerste instantie leek het na vier dagen of ik 1,2 kg afgevallen was (dit gaf de weegschaal aan).
Echter nu na 1,5 week ben ik weer gewoon op mijn startgewicht.
Ik houd me aan de regels en maak de recepten uit het boek.
Ik ben ook drie keer per week gaan hardlopen.
Stoelgang gaat heel moeizaam, veel minder dan eerst.
Wat gaat er mis?

Yvonne:

Vervelend gevoel voor je, maar niet getreurd!

Fixeer je niet teveel op de weegschaal, maar let meer op de centimeters en op een positiever welbevinden, minder honger etc.
De weegschaal volgt vanzelf.

Het snelle gewichtsverlies van de eerste dagen is vochtverlies. Met de overgang van de vetverbranding laat het lichaam vocht los, dat merk je aan het veelvuldige plassen in het begin van GOK.

Het weer aankomen in gewicht kan juist komen door herstelwerkzaamheden en opbouw van spieren door het hardlopen. Voor je stofwisseling is interval training het beste. Vooral omdat je dan 48 uur effect hebt van de training. Google op de term HIIT.

Het komt vaker voor dat mensen (vooral mensen die al jaren aan het jojoën zijn) in het begin zelfs wat aankomen, om daarna juist af te vallen. In centimeters zien ze wel veranderingen.
Doordat je nu anders eet met meer eiwitten, kan het ook zijn dat je lichaam nu voor het eerst goed gevoed wordt en dat je spieren daardoor gaan groeien.
Ik ken je dieetachtergrond niet dus ik kan je alleen wat algemene adviezen geven.
Ook ex-shakers komen in het begin wat aan omdat ze van 500 kcal afkomen en nu tussen de rond de 1500 kcal gaan eten.
Zie de spiegelfoto’s  

 

Weegschaal

Hierbij wat adviezen:

@ Lees in het basisboek de richtlijnen van fase 1 en de pagina’s 53 en 54 goed door.

@ Een paar weken het gebruik van psylliumvezels beveel ik graag aan om de darmen mooi schoon te krijgen. Vaak zitten er aan de darmwand voedingsresten verkleefd die afvallen voorkomen en een onprettig buikgevoel kunnen geven. Een schone darmwand verbetert tevens de stofwisseling en het immuunsysteem.
@ Probeer eens een paar dagen ook in het koolhydratenuur zeer weinig koolhydraten (geen aardappels en fruit), dus een paar dagen alleen maar van de groene lijst. Dan kom je goed in de vetverbranding.
@Voeg daarna weer wat koolhydraten toe in het uur. Belangrijk!
@Wissel af in hoeveelheid koolhydraten in je koolhydratenuur. De ene dag meer en de andere dag juist veel minder, zodat je lichaam zich niet in kan stellen op iedere dag dezelfde hoeveelheid koolhydraten.

@Gebruik dagelijks goede supplementen. Koop een goede multivitamine, gebruik extra vit C en op de dagen dat je niet in de zon zit extra vit D.
@Een portie geduld, dagelijks wat beweging én voldoende rust!

@Mocht je niet spectaculair snel afvallen geniet dan in ieder geval van alle andere voordelen van grip op koolhydraten zoals minder last van opvliegers, beter slapen, minder honger en meer energie.
@Mocht je té strikt koolhydraatarm aan de slag zijn en niet af kunnen vallen, lees dan het joker bericht met daarin ook de term Refeed.

vet vs spieren

Forumlid en GOK’er Marieke schreef ooit een heel mooi motivatietekst:

Hoi!

Voor sommige mensen gaat het afvallen sneller dan bij anderen. Je lichaam moet wennen aan deze nieuwe manier van eten dus het kan zijn dat het eerst denk: wacht eens even wat gebeurd hier? Maar op een gegeven moment ga je echt wel afvallen.
Zorg ervoor dat je veel variatie aanbrengt in je menu’s, probeer ook te bewegen en drink veel.
Als je honger hebt zorg er dan voor dat je verzadigd van tafel komt. Voeg bijvoorbeeld wat groente toe aan je ontbijt en denk ook aan de goede vetten, die zorgen ook voor een verzadigd gevoel.
Daarnaast maken je hersenen geen onderscheid tussen dorst en honger. Dus als je honger hebt neem dan 1 of 2 glazen water, het kan best zijn dat je hongergevoel daarna weg is.

Geef je lichaam tijd en probeer inspiratie op te doen in de dagboekjes, dan komt het vast goed. Succes! Gr. Marieke

Voor iedere (her)starter: Veel succes verder met Grip op Koolhydraten.
Hou vast aan de richtlijnen van fase 1 en haal de batterijen maar eens een tijdje uit de weegschaal.
Veel kookplezier en eet smakelijk!

Meer lezen:

@ Voor degenen die willen (her)starten met Grip op Koolhydraten hierbij de 5 beginnerstips.

 

 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.