Interview en Supermarktsafari met Michael Moss – Auteur van Salt Sugar Fat

Volgens Michael Moss (auteur van Salt, Sugar, Fat) onderzoeksjournalist van de Newyork Times, zet de voedingsindustrie zout, suiker en vet in om ons te verleiden.
Wilfred Scholten, van NCRV-programma Altijd Wat, zocht Moss op in New York.

Wat kan de consument doen?

We moeten niet wachten totdat de bedrijven ethisch gaan handelen.
Dat kan nog heel lang duren.
Laten we ze gewoon accepteren zoals ze zijn.
Het zijn bedrijven, verwacht er niets meer van.
Zoek zelf naar andere oplossingen.

Wat voor oplossingen?

We kunnen zelf van alles doen.
Wij, de consumenten, verkeren in een machtspositie.
Wij bepalen wat we kopen en eten.

Video

De uitzending van Altijd Wat is niet meer online.

Wel dit interessante VPRO interview van 25 minuten  Gesprek op 24 met Michael Moss (25 minuten)

Michael Moss, onderzoeksjournalist van de New York Times en winnaar van de Pulitzerprijs, schreef onlangs de onthullende bestseller over de mondiale voedselindustrie ‘Salt Sugar Fat: How the Food Giants Hooked Us’. In Gesprek op 24 vertelt hij hoe voedselproducenten onze smaakpapillen bespelen en ons afhankelijk maken van zout, suiker en vet.

Michael Moss – Zout, suiker, vet