Broodbuik en Grip op Koolhydraten

 

De Nederlandse vertaling Broodbuik van cardioloog William Davis ligt nu in de winkels

Door EditieNL is mij om een reactie gevraagd of tarwe nu echt dé boosdoener is.

Hieronder mijn visie:

De hedendaagse voeding (volgens de schijf van vijf) bevat zo’n 60 – 70 energie% koolhydraten.
De mensen die op deze manier ‘gewoon eten’ eten de hele dag door tarwebevattende koolhydraatrijke maaltijden en tussendoortjes. Vaak 5 tot 7 of meer eetmomenten/tarwemomenten.
Dat is een grote aanslag op je lichaam. De ontstekingsgraad van je lichaam wordt hierdoor verhoogd. Dit uit zich in kleine ontstekingen en kwaaltjes.
Een voedingspatroon met minder dan 33 energie% koolhydraten heeft vele lichamelijke voordelen. Het geeft energie en je immuunsysteem hoeft veel minder hard te werken. Kwaaltjes verdwijnen.

We zijn 50 jaar lang geïndoctrineerd dat vetten slecht zijn. De ‘let op vet’ boodschap zorgde ervoor dat voedselproducenten massaal met vetarme producten op de markt kwamen. De natuurlijke smaakmaker VET verdween uit veel producten en daarvoor in de plaats werd er suiker en smaakversterkers aan toegevoegd. Waarvan je lichaam dan lekker veel van wil en kan eten.
Suiker was prijzig. Eind jaren 70 wist men uit maisstroop een goedkopere suiker te maken: glucose-fructosestroop. En dat heeft de mensheid naar een nog hoger gewichtslevel gebracht ;-( Daar word je helemaal onverzadigd door en het lichaam slaat fructose zeer snel om naar vetten.

Deze vetarme koolhydraatrijke boodschap heeft er uiteindelijk toe geleid dat de hele mensheid steeds dikker en zieker is geworden.
Veel en vaak koolhydraten leidt immers bij het merendeel van de bevolking tot dikker worden, omdat voor de verwerking van koolhydraten ( tarwe én suikers dus), maakt het lichaam het hormoon insuline aan. Insuline is het enige vetproducerende hormoon. Een voeding met veel en vaak koolhydraten word je dus dik.
Als we weten dat het biologisch gezien zo werkt, dan is toch de enige remedie om minder koolhydraten te eten. Zo simpel is de boodschap.
Beperk daarom brood, pizza, pasta’s, aardappelgerechten, maar vooral de koolhydraatrijke hongeropwekkende tussendoortjes zoals granenkoeken, ontbijtkoek, snoepjes, sapjes en drankjes.

En wat ik zelf opzienbarend vond in ‘broodbuik’ was Hoofdstuk 12
Broodgezicht: het vernietigende effect van tarwe op je huid.’
Dat er in populaties waar geen tarwe gegeten wordt, geen acné voorkomt.
De jongeren die het meeste brood eten én melk drinken zijn de grootste ‘puistenkoppen‘.

In januari 2013 stond er al in een interview in de Maas en Waler:
De hit van 2013 – het koolhydraatbeperkte dieet

 

Yvonne Lemmers: “Ik denk wel dat 2013 hét jaar van het koolhydraatbeperkte dieet gaat worden.
Wheat Belly (Broodbuik), is in Amerika een rage. En tsja, wij volgen de VS toch vaak.”
Niks mis mee in dit geval, vindt Yvonne, want zij predikt al jaren het eten van minder koolhydraten en meer vet.
Volgens Yvonne Lemmers legt Broodbuik goed uit waarom het beter is om weinig tarwe te eten.
In de boeken van Yvonne staat hóe je dat kunt toepassen in je dagelijks eet- en leefpatroon.
“De boeken vormen dus een mooie combi.”
Zie ook FB-Bericht van 16 januari 2013

Eerder schreef ik al twee blogberichten over broodbuik

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *