Franse Supermarktgigant Super-U luistert naar de opinie van de klant en weert 90 verdachte stoffen

Goed nieuws vanuit Frankrijk! Een belangrijke doorbraak!
Supermarktgigant Super-U weert in hun huismerk 90 door consumenten verdachte stoffen zoals kunstmatige zoetstoffen (bijv. aspartaam, suralose), glucose-fructosestroop en smaakversterkers, transvetzuren.

Super-U weert 90 stoffen in huismerk

[av_dropcap2 color=”red” custom_bg=”#444444″]@[/av_dropcap2] Dit zijn allemaal stoffen die op de rode lijst van Grip op Koolhydraten staan.

De Franse supermarktketen Super-U verwijdert deze stoffen in hun huismerk-producten.
Niet omdat ze verboden zijn volgens de wet, maar omdat consumenten ze gevaarlijk vinden.

Toch mooi dat een supermarkt luistert naar de vraag van de klant!
Met dank aan de sociale media. Van onderaf gaat het aanbod in de schappen van de supermarkt dus veranderen.

Mooie ontwikkeling!
Hopelijk volgt er snel een Nederlandse supermarkt die naar Frans voorbeeld van de  Super-U deze 90 stoffen weert. Voedingsbewuste Nederlanders zullen snel klant worden van deze supermarkt!

 

Te lezen op Foodlog:

Opinie boven wetenschap

De eerste stoffen die zullen verdwijnen zijn stoffen die het meest op sociale media rondzingen als ‘gevaarlijk’. Van kunstmatige zoetstoffen, smaakversterkers en het onkruidverdelgingsmiddel glyfosaat tot weekmakers in coatings van verpakkingen.

Opvallend is de manier waarop Super U de publieke opinie boven wettelijke regelingen en wetenschappelijke inzichten plaatst. Leveranciers van het bedrijf hebben maar te voldoen aan de publieke opinie. Het besluit moet worden gezien tegen de achtergrond van Franse consumentenprogramma’s en milieuorganisaties die sterk ageren tegen de stoffen in kwestie, ook al denken wet en wetenschap daar vooralsnog anders over.
In de Bretonse krant Ouest France verklaart woordvoerder Thierry Desouches van Super U dat de aanpassing van de producten niet tot prijsverhogingen mag leiden.

Lees meer:

[av_dropcap2 color=”red” custom_bg=”#444444″]@[/av_dropcap2] Het volledige artikel op Foodlog
[av_dropcap2 color=”red” custom_bg=”#444444″]@[/av_dropcap2]
 Verklaring en uitleg op websiter Super-U