Zelf koolhydraatarme crackers bakken

Zelf koolhydraatarme crackers bakken

Geen tijd om zelf koolhydraatarme crackers of brood te bakken?

3 tips om het je makkelijker te maken.

Tip 1:

Bak in een keer een grote portie. Bijvoorbeeld 2 of 3 keer het recept. Alles is (per portie) in te vriezen.

Tip 2:

Bereid de crackers of het brood ‘tijdens het eten koken door’. Als je toch al in de keuken bezig bent.
Er mag gerust tijd tussen de handelingen in zitten, dus vul de wacht-gaten op bij het eten koken.
En verwarm de oven pas voor, als je alles op de bakplaat of in het bakblik hebt zitten. Dat scheelt in het energieverbruik van de oven.

Tip 3:

Heb je eenmaal je favoriete crackerrecept gevonden  dan is het handig om een flinke hoeveelheid mengsel van de droge ingrediënten in een voorraadpot te bewaren. Je hoeft dan alleen nog wat water toe te voegen, even uit te smeren op een bakpapiertje en bakken maar! In de magnetron heb je dan snel 2 crackers gebakken. Binnen 10 minuten klaar.

Welke koolhydraatarme crackers of brood?

De crackers en broden in alle Grip op Koolhydraten boeken zijn allemaal koolhydraatarm, vezelrijk en voedzaam.
Ze zijn allemaal makkelijk en snel te maken.
Het is een kwestie van afwegen, mengen en op een bakplaat uitsmeren of in een bakblik.

Vooral ook in kookboek 2 staan diverse cracker- en broodrecepten.

Grip op Koolhydraten boeken alle 7

Koolhydraatarme crackers – Yvonne Favorites

Yvonne’s Favorites blz 89 – Grip op Koolhydraten – dagmenu’s, richtlijnen en recepten (= boek 4)

 

Deze crackers zijn gemaakt volgens het recept ‘Yvonne’s Favorites’ voor ca. 15 crackers en staat in Grip op Koolhydraten – boek 4

Het bestaat uit o.a. zemelen, lijnzaad, zaden en pitten.

Sneltip:

Smeer een deel van het mengsel uit op een bakpapiertje en bak het in de magnetron in ca. 8 minuten.
In de tussentijd smeer je de rest van het mengsel op de bakplaat in mooie crackers. Ik doe dat met deze oranje GIR scraper.

De crackers bak ik dan in de oven op max. 160 graden af in ca. 45 minuten tot ze droog krokant zijn. (Als je er op tikt met je nagel moet je die kunnen horen.)

En de twee crackers, die ik beleg met roomboter en vleeswaren of eiersalade of paté, zijn al op voordat de rest gebakken is 🙂

Het huis ruikt weer heerlijk!

GG-vezelcrackers – Koolhydraatarm en lang houdbaar

Kant en klare koolhydraatarme vezelcrackers

Heb je geen zin om altijd zelf crackers of broden te bakken, zorg dan voor een voorraadje van deze vezelrijke koolhydraatarme GG-crackers. De crackers bevatten veel zemelen (=vezels) en zijn meer dan 2 jaar houdbaar. De crackers zijn krokant en lekker dun (dunner dan voorheen). Er zitten 12 crackers in een pakje van 100 gram, voorheen 10 in een pakje van 100 gram. Met eiwitrijk beleg naar keuze ben je dan ook voor uren verzadigd.

Let op: Er zijn veel koolhydraatarme crackers te koop, maar helaas bevatten de meeste crackers voornamelijk ‘tarwe’ en ‘gluten’ als hoofdingrediënten. Die crackers mogen dan wellicht wel koolhydraatarm zijn, maar je doet er je darmen geen goed mee. Daarbij krijg je er snel honger op. Kies daarom altijd voor crackers met ‘zemelen’ als hoofdingrediënt. Dus als eerste of tweede in het rijtje van ingrediënten.

Combinatie van zelfgemaakte en kant en klare GG-vezelcrackers

Velen combineren eigen gemaakte crackers en broden met deze crackers.
Zo blijf je goed bezig en houd je grip op je koolhydraten.

Meer lezen:

1 Grip op Koolhydraten – dagmenu’s, richtlijnen en recepten

2 Grip op Koolhydraten Kookboek 2 

3 Webshop met o.a. koolhydraatarme vezelcrackers, stevia, psyllium en boeken

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *